Scenariusz montażu pt. „Muzyka łączy narody”.
Nauczyciel muzyki: mgr Joanna Dymczak.
Cele: • Zapoznanie z wybranymi utworami muzyki klasycznej • Zapoznanie z definicjami wybranych form muzycznych • Zapoznanie z cechami hiszpańskiego tańca - bolero • Zapoznanie z wybranymi elementami w twórczości L. van Beethovena, A. Vivaldiego, F, Chopina • Kształcenie umiejętności aktywnego słuchania muzyki • Uwrażliwianie na piękno muzyki • Wdrażanie do poszanowanie dóbr kultury zarówno polskich jak i europejskich
Scenariusz:
Narrator : W Europie narodziło się wielu ludzi, którzy mieli ogromny wpływ na rozwój całej ludzkości. Wśród nich był tworzący w Wiedniu, obok Wolfganga Amadeusza Mozarta i Józefa Haydna jeden z trzech klasyków wiedeńskich, Niemiec - Ludwik van Beethoven. To z jego twórczości zaczerpnięto utwór, który stał się hymnem zjednoczonej Europy. Jest to, oczywiście, wyrażająca ideę ogólnoludzkiego braterstwa „Oda do radości”, pochodząca z finału IX symfonii. Beethoven jako kompozytor wyprzedził swoją epokę. Świadczy o tym umieszczenie wokalnego fragmentu w symfonii – jednej z głównych wielkich, instrumentalnych form orkiestrowych. Wysłuchajmy tego utworu w dwóch wersjach. Odpowiedzcie czym będą się różniły te wersje. 1. Wykonanie przez zespół wokalny 2. Wykonanie przez zespół fletowy ( podr. do muzyki dla gimnazjum S.95 )
Narrator : Przenieśmy się teraz do ciepłej Hiszpanii. W dawnych czasach między innymi dzięki hiszpańskim podróżnikom kultura europejska była krzewiona również poza naszym kontynentem. Jednym z najpiękniejszych utworów muzyki hiszpańskiej jest „Bolero” Maurycego Ravela. Bolero to hiszpański taniec ludowy w metrum ¾ , tempie umiarkowanym, o charakterystycznym rytmie . Wysłuchajmy go w wykonaniu na fortepian, tamburyn, klarnet, flet i saksofon. Po wysłuchaniu utworów odpowiedzcie, które z tych instrumentów to instrumenty dęte?
Narrator : Hiszpania graniczy z Francją. Chyba nie ma osoby, która nie znałaby kanonu „Panie Janie”. Kanon to utwór, w którym melodię głosu rozpoczynającego rozpoczynają kolejno z pewnym opóźnieniem pozostałe głosy. (wersja pol. ang . fr.) Policz w ilu językach będzie śpiewany ten kanon. Czy potrafisz je wymienić?
Narrator : Teraz możemy swobodnie podróżować po Europie bez większych przeszkód. Podróże były popularne od zawsze, zwłaszcza wśród artystów. Jeden z kompozytorów epoki baroku Jerzy Fryderyk Haendel urodził się na Śląsku, początkowo działał w Niemczech, a potem wyjechał do Anglii. Słynne Alleluja pochodzi z jego oratorium pt „Mesjasz”
W tej samej epoce muzycznej żył inny kompozytor – Wenecjanin Antonio Vivaldi, który w jednym ze swoich koncertów opisał muzyką przyrodę „czterech pór roku” i właśnie taki tytuł ma ten utwór: • Wykonuje zespół fletowy (podręcznik Sochy s. 42 )
Narrator :.Mówiąc o muzyce europejskie nie można nie wspomnieć o Fryderyku Chopinie –największym polskim kompozytorze. Nadał on mazurkom i polonezom idealnie polski charakter, głównie przez nawiązanie do polskiej pieśni ludowej. Mówimy tu o zjawisku stylizacji w muzyce.
Utwór Chopina A teraz krótki Quiz dotyczący wiedzy o Fryderyku Chopinie ( zgłaszają się chętni uczniowie) 1. Gdzie urodził się F. Chopin? 2. Na jaki instrument była przeznaczona większość jego kompozycji? 3. Wymień nazwy 2 tańców polskich, które pojawiały się w twórczości F. Chopina.
Narrator :Współcześnie słuchamy, śpiewamy i gramy nie tylko nasze rodzime piosenki, ale również te które powstały w innych krajach Europy. Pożegnajmy się więc szkocką melodią „Stare dobre czasy” znaną pod polskim tytułem „Pieśń pożegnalna”. • Wykonanie zespół wokalny i fletowy (Podręcznik do muzyki kl. VI, s 60)
Joanna Dymczak
Literatura 1. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, WSiP, Warszawa 1983 2. J. Habela, Słowniczek muzyczny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988 3. J.Panek, Muzyka w gimnazjum 4. Maria Wacholc, Repertuar i wiadomości o muzyce, WSiP, Warszawa 1988 5. Podręcznik do muzyki, kl. VI, WSiP 6. Encyklopedia multimedialna: Literatura i muzyka, PWN
|